BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS

i like..

duit tabung saya..klik ya

Sunday, April 17, 2011

oNe LiTtLe Of TeArS..

aSsaLAmUaLAIKum n SaLam1 mALaYsIa...KaWAn2.,


La..la..la, hari nie saya nak cerita apa pulak yek?..  Rasa-rasa cam nak cerita tentang citer Jepun pulaklah.Boleh yek??.Citer yang saya nak kongsikan nie tajuk dier ialah OnE LiTtLe  Of TeArS,citer nie berdasarkan based of the true story.Ianya benar-benar berlaku dan citer ni pun memang pernah ditayangkan dekat negara kita...kalau x silap dekat 8tv setiap hari Sabtu pukul 6 ptg sehingga pukul 7malam.



ONE LITTLE TEARS..

Ini pulak sinopsis serba sedikit tentang cerita tueKetika berumur 15 tahun, Aya Kito merasakan perubahan yang sangat ketara pada dirinya. Secara tiba-tiba sahaja tubuhnya menjadi kurus, dan juga sering sahaja terjatuh tanpa penyebab yang jelas. Rupa-rupanya itu merupakan gejala awal serangan penyakit Spinocerebellar ataxia (SCA), penyakit  yang belum ada pengubatnya.

Kisah penuh air mata ini sungguh meruntun dan menyentuh jiwa  ,ini kerana walaupun menahan kesakitan dan penderitaan  yang sangat hebat, Aya Kito terus berjuang untuk melawan penyakitnya itu. Kisah benar  ini telah diangkat menjadi drama bersiri di Jepun dengan  menggunakan tajuk 1 Liter of Tears, yang tidak hanya mengalirkan air mata, tetapi juga membangkitkan semangat untuk kita agar sentiasa  menghargai kehidupan.


The Memory of AyA KitO...
Aya was a very bright, hardworking student, throughout her disease her doctor yamamoto, reported her as a very positive willing patient, even though her death was inevenetble.
Apa itu penyakitSpinocerebellar Ataxia /Penyakit Degeneratif Syaraf.




Penyakit degeneratif saraf (bahasa Inggrisspinocerebellar ataxia, spinocerebellar Degeneration), mungkin banyak dianggap merupakan dua penyakit yang berbeza, namun ini adalah satu penyakit, yang hanya berbeza pada nama .Antara gejala-gejala penyakit Spinocerebellar Ataxia atau lebih dikenali sebagai Ataxia  ialah:
 
#Pergerakan tidak terkawal(tiba2 jatuh tanpa sebab,tidak dapat menjaga keseimbangan diri. 
#Pergerakan terhenti secara tiba2 dan tidak mampu mengendalikan syaraf motorik tubuh.

    Dan bila sudah teruk,pesakit biasanya tidak boleh berjalan dan hanya bergantung kepada penggunaan kerusi roda,malahan pada akhir hayat hanya mampu terbaring di katil dan hanya bergantung harap dengan bantuan orang di sekelilingnya.Erm sedihkan... jadi jangan lupa yea pergilah tengok sendiri citer nie memang betul2 sedih n memang best..Aah sebelum terlupa ada sebuah buku jugak yang diapditasikan dari diari hidup sebenar yang ditulis sendiri oleh Aya Kito sewaktu dier masih hidup dan tengah berjuang untuk melawan penyakitnya itu ..Tajuknya ialah A Diary With Tears.Dan kat bawah nie pulak ialah link  untuk citer dier:



      ps:Tak Rugi KaLAU mEnoNtOn....


      AnTaRa SeDuTAn





      0 comments: